onsdag 14 juli 2010

Gnällkärringen - Dagens Pingla


Usch - jag känner mig som värsta gnällkärringen! Men två butiker som beter sig trist på samma dag blev liksom overload för mig.
.
NK-incidenten är inte lika illa som Factory eftersom det egentligen bara är att gå därifrån och skita i dem men båda casen handlar om hur man hanterar kunder och vilken upplevelse man vill att de ska ha när man går därifrån.
.
Tillbaka till NK-fallet:
Efter att ha hört så sent som i måndags att NK fortfarande hade mängder med Grandmas Coat till halva priset tog jag med mig en shoppingsugen kollega med en massa skatteåterbäring hon ville göra av med dit igår. Det fanns inte en Grandmas så långt ögat räckte när vi kom dit.

Frågade en expedit som var koftorna tagit vägen och hon svarade skitsurt och irriterat att de hade packat ner dem och skulle skicka tillbaka dem. Que? De började ju 50%-rean i fredags??? Men visst, det är väl deras val.
Kollegan frågade sen samma expedit om det inte fanns möjlighet att de kanske skulle kunna plocka fram två stycken då vi var intresserade av att köpa. Men det fanns inte en chans. Kollegan fick jordens avsnäsning när hon frågade.

Vi började då titta på det som fanns kvar. Jag vände mig om från ett rack med mollysar till ett annat som stod bakom. När jag vände mig om så... Poff!!! Hälften av de plagg som alldeles nyss hängde på det första racket var borta. En minut senare! Det visade sig att de även höll på att packa ner resten av rean. Detta samtidigt som kunder stod där och försökte handla.
Hur tänker man då? Sånt gör man väl när det inte är kunder på plats? Kollegan stod och tittade på prarie dress och hade tänkt att köpa den. Hon hängde den på nämnda rack då hon tittade på ett annat plagg. Poff!!! När hon vände sig om för att ta den var den borta, också nerpackad.

Jag kan tillägga att det var första gången hon var på NKs Nordiska Designers och det var nog den sista. Behöver jag säga att inget blev köpt på NK? Däremot fick Mathilde sålt lite.
.
Hur tänker man som butik? Om man har chansen att sälja två dyra koftor men inte orkar packa upp dem? Om man har kunder som står och tittar på kläder på racken - hänger man undan dem då så kunderna inte kan handla? Svarar man kunder så surt och nedlåtande att en ny kund känner att hon aldrig vill handla där igen?

Vad är det som händer? Känner butikerna att de är så trygga i varumärkena att de inte behöver bemöta kunderna på ett serviceminded sätt?
.
Dagens Outfit:
Klänning: Hunkydory Go-No statement, ljusblå (köpt på Mathilde med hjälp av trevlig personal) Korta leggings, Provrummet.se
Träskor: Swedish Hasbeens covered high, vit
.
Nej, nu ska jag glömma allt vad dålig kundservice och servicemindedhet heter. Känner mig som en gammal grinig gnällkärring.

21 kommentarer:

  1. Har dom drabbats av värmeslag eller? Vart tar kläderna vägen? Jag hade varit (minst) lika mycket eller mer "gnällkärring" om jag varit där... sanslöst!

    SvaraRadera
  2. Men shit vilket bemötande! *chockad* Varför inte passa på att sälja det som kunderna vill ha och i så fall packa ner resten när butiken stängt? Varför hade de från början plaggen uppe kan man ju undra? Och så otroligt drygt både mot er kunder och kollegan att svara så snäsigt. En del borde verkligen inte jobba inom service...

    kram

    SvaraRadera
  3. Oj då, det där låter verkligen trist tycker jag. Jag hade också blivit förbannad över de två incidenter du beskriver. Inte ska man väl bli behandlad som kund så. Bra att ni inget köpte på NK! Kram och du är så fin i din Hunkydory!

    SvaraRadera
  4. Ohlala! Det var ju också något slags rekord måste jag säga!!! Nej, de vill väl inte sälja då uppenbarligen. Men varför alls ha rea? Skicka tillbaka allt direkt vetja... (Svar på frågan: vart tar plaggen vägen? Barkarby? Freeport? Vi får ligga i startgroparna för snart dyker de väl upp där?!)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Här är en till som hade varit riktigt irriterad, blir man illa behandlad så går man inte dit mer, så är det bara. Dom visar med tydlighet att dom inte behöver sälja...enda stället där jag har blivit illa bemött är Smultrongården annars är det oftast trevligt.
    Med vänliga hälsningar från Eva S.

    SvaraRadera
  6. Nena: På Freeport och Barkaby höjer de priserna igen! :-(

    Vilket märkligt beteende!! Har aldrig hört något liknande. Hade faktiskt tänkt ta en sväng förbi NK idag men avstod, det var tur, då hade nog allt varit nedpackat.
    Tror faktiskt inte expediterna på NK bryr sig speciellt mycke om butiken säljer eller inte. De är där för att ta betalt men de känner väl inte personligen att det gör varken till eller från om butiken säljer. Det är därför jag gillar att handla i små butiker där butiksägaren står bakom kassan, där är det service!

    KRAM och natti natti

    SvaraRadera
  7. :( fy katten vilket bemötande! Det va dåligt!
    Att man kan göra så...

    Underbar dagens du har.

    Massa Kramar

    SvaraRadera
  8. what the f*** är det för ett bemötande...?
    men supersnygg är du i Hunky Doryn iaf...
    kram

    SvaraRadera
  9. Vi var ju på NK två gånger igår. Ungefär vid 13-tiden första gången och då hängde det mängder av Grandmas och mycket annat. När vi kom dit nästa gång runt 16-tiden var alla Grandmas borta och alla reaplagg hängde på racken du pratar om och på de andra ställningarna var det fullt med prefall. Jag tyckte faktiskt att det var märkligt att alla Grandmas var borta.
    Usch för dåligt bemötande! I vanliga fall är jag inte särskilt långsinnt... men blir jag dåligt bemött så har butiken missat mig som kund.

    Vad snygg du är idag!
    KRAM

    SvaraRadera
  10. Öööööh - sitter som en fågelholk... gör man så?

    SvaraRadera
  11. Nämen??
    Så kan man väl inte göra???
    Riktigt olustigt faktiskt!!
    Varför packa ner dem alls?
    Skulle de inte få vara med på rean eller är de till personalen själva ?
    Det hade jag velat veta!
    Sånt gillar jag inte alls och någon gnällkärring är du då absolut inte!!!
    Du är så härlig och go så det är knappt sant lilla pinglan;-)
    Så det blev lite fyndat på Mathilde istället???
    Kraam

    SvaraRadera
  12. Ursäkta mig en bonne från Skåne, men det är min uppfattning om NK i Stockholm i ett nötskal. Har man inte Armani kläder från topp till tå så blir man itne bra bemött. Det är den enda affär expediter börjat prata engelska med mig för de förstod inte vad jag sa. Jag pratar visserligen skånska, men då hade jag bott i Stockholm i 2 år o hade nog finslipat det lite.... nej den har inte mig som kund.

    SvaraRadera
  13. Haha riktigt skrattretande! NK som också tror att de är bättre än alla andra butiker, men nej.

    Jag har också råkat ut för en massa strul med kundservice senaste, men hos Telenor där jag köpt ming iphone. Senast i förgår var jag tvungen att ringa dem igen. Roligaste är att man inte kan ringa kundserivice om man köpt telefonen på deras webbutik, då måste man maila. Och vet ni, de har inte svarat än efter snart 3 dagar.

    Kram

    SvaraRadera
  14. NK i ett nötskal.

    Jag avslutade mitt s k nyckelmedlemskap hos NK (som väl halva Stockholm har, f ö), när de nobbade min svärmor att lösa in sina presentkort.
    Hon hade fått dem i present av sina väninnor, 2 000 kr, läste fel på checkarna och kom två dagar för sent. Och fick nobben.

    Jag levde rövare i två dar, pratade tom med varuhuschefen, men han hänvisade till deras "policy" ... Och behöll pengarna.

    Det här kanske är en annan "policy" ...

    Kram - see ya soon ...

    SvaraRadera
  15. Usch & fy för dryga butiksbiträden!!!
    Kanske fundera på att ta ett snack med deras chef/kundservice/liknande?
    Bra att sånt här kommer fram och ju fler som klagar så måste de väl göra nåt åt det?

    SvaraRadera
  16. Fy va trist! Ingen service mind alls. Skicka NK´s personal på charmkurs. Fin som snus är du i alla fall i din Hunky Dory klänning!

    Kram

    SvaraRadera
  17. De måste fått nåt märkligt direktiv från ngn chef att plocka undan illa kvickt av ngn anledning. Ännu märkligare att de är så sura.

    Var inne och provade ngt på nordiska designers i våras och då var de väldigt tillmötesgåede.

    SvaraRadera
  18. Varför plocka undan REAN redan? Det finns ju många REAshoppingsugna kvar som vill handla....
    Konstigt!
    Kram Halvan

    SvaraRadera
  19. Vilka stolpskott till expediter och vilken himla otur ni hade. Jag var där i söndags och handlade en Lotta Lotta long coat av en supertrevlig lite äldre kvinna som alldeles uppenbart älskade sitt jobb och förstod vad det innebär att ha ett serviceyrke. Man skäms ju som en hund å deras vägnar (tänker även på Anne SC's inlägg)! Inte konstigt att vi som bor i denna härliga stad får rykte om oss att vara stroppiga och allmänt bedrövliga.

    SvaraRadera
  20. Oj! Jag var där på förmiddagen i tisdags och då fanns det massa grandmas coat. Tråkigt bemötande....

    SvaraRadera
  21. Ja det avr verkligen helt rysligt dåligt. Man undrar vad OM skulle säga om det? Jag menar de vill väl bara att deras kläder säljs i seriösa butiker.. Jag hade blivit tvärarg och hade inte lyckats hålla mig lugn.

    Kram

    SvaraRadera

Tintin