
Usch - jag känner mig som värsta gnällkärringen! Men två butiker som beter sig trist på samma dag blev liksom overload för mig.
.NK-incidenten är inte lika illa som Factory eftersom det egentligen bara är att gå därifrån och skita i dem men båda casen handlar om hur man hanterar kunder och vilken upplevelse man vill att de ska ha när man går därifrån.
.Tillbaka till NK-fallet:
Efter att ha hört så sent som i måndags att NK fortfarande hade mängder med Grandmas Coat till halva priset tog jag med mig en shoppingsugen kollega med en massa skatteåterbäring hon ville göra av med dit igår. Det fanns inte en Grandmas så långt ögat räckte när vi kom dit.
Frågade en expedit som var koftorna tagit vägen och hon svarade skitsurt och irriterat att de hade packat ner dem och skulle skicka tillbaka dem. Que? De började ju 50%-rean i fredags??? Men visst, det är väl deras val.
Kollegan frågade sen samma expedit om det inte fanns möjlighet att de kanske skulle kunna plocka fram två stycken då vi var intresserade av att köpa. Men det fanns inte en chans. Kollegan fick jordens avsnäsning när hon frågade.
Vi började då titta på det som fanns kvar. Jag vände mig om från ett rack med mollysar till ett annat som stod bakom. När jag vände mig om så... Poff!!! Hälften av de plagg som alldeles nyss hängde på det första racket var borta. En minut senare! Det visade sig att de även höll på att packa ner resten av rean. Detta samtidigt som kunder stod där och försökte handla.
Hur tänker man då? Sånt gör man väl när det inte är kunder på plats? Kollegan stod och tittade på prarie dress och hade tänkt att köpa den. Hon hängde den på nämnda rack då hon tittade på ett annat plagg. Poff!!! När hon vände sig om för att ta den var den borta, också nerpackad.
Jag kan tillägga att det var första gången hon var på NKs Nordiska Designers och det var nog den sista. Behöver jag säga att inget blev köpt på NK? Däremot fick Mathilde sålt lite.
.Hur tänker man som butik? Om man har chansen att sälja två dyra koftor men inte orkar packa upp dem? Om man har kunder som står och tittar på kläder på racken - hänger man undan dem då så kunderna inte kan handla? Svarar man kunder så surt och nedlåtande att en ny kund känner att hon aldrig vill handla där igen?

Vad är det som händer? Känner butikerna att de är så trygga i varumärkena att de inte behöver bemöta kunderna på ett serviceminded sätt?
.Dagens Outfit:Klänning: Hunkydory Go-No statement, ljusblå (köpt på Mathilde med hjälp av trevlig personal) Korta leggings, Provrummet.se
Träskor: Swedish Hasbeens covered high, vit
.Nej, nu ska jag glömma allt vad dålig kundservice och servicemindedhet heter. Känner mig som en gammal grinig gnällkärring.